< Terug |Home > Artikelen > Hoe creëer jij betrokkenheid binnen jouw organisatie? Deel en verbeter!

Hoe creëer jij betrokkenheid binnen jouw organisatie? Deel en verbeter!

De wereldwijde uitbraak van COVID-19 zorgt ervoor dat we thuis, in organisaties en in de samenleving voor de uitdaging staan om – op afstand – in verbinding te blijven met elkaar. Communicatie is daarbij van levensbelang. Naar elkaar luisteren en met elkaar in gesprek blijven is nog nooit zo belangrijk geweest. Maar hoe doe je dat als de afstand tussen mensen letterlijk groter is dan ooit? Laten we onze succesverhalen met elkaar delen en de interne communicatie nog beter maken! Uit liefde voor het communicatievak. 

Door de specialisten Interne Communicatie van USG Marketing & Communications

 

  • Leestijd: 4 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications

Bubbel
Van oudsher is interne communicatie vaak massacommunicatie: hetzelfde bericht naar iedereen via de geijkte kanalen. Het communicatiever maken van de organisatie is het adagium van de laatste jaren; een terechte trendbreuk op de ‘one size fits all’ aanpak. Hoe een organisatieboodschap landt bij medewerkers is echter heel verschillend. Iedereen leest en luistert het vanuit zijn eigen perspectief, zijn eigen bubbel. En tóch kunnen we zoveel winst boeken als we wél weten wat er leeft en speelt bij onze medewerkers, maar hoe doen we dat dan? Appeltje-eitje als je organisatie uit tien mensen bestaat, maar vijf keer zo groot wordt het al een stuk lastiger om te weten wat er omgaat in de hoofden en harten van je medewerkers.

Grotere waardering voor interne communicatie
In het voorjaar van 2020 onderzocht Orange Otters het effect van de coronacrisis op interne communicatie in organisaties [naar de onderzoeksresultaten]. De conclusie was dat organisaties sinds de coronacrisis grote stappen hebben gezet op het gebied van interne communicatie: de waardering steeg van een 6,7 naar een 7,3. De onderzoeksresultaten en het bijbehorende rapportcijfer zetten ons aan het denken. Deze crisis heeft ‘ons’ duidelijk uitgedaagd om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. Alle reden volgens ons om van deze nood een deugd maken en dit jaar te streven naar een 8! Investeren in interne communicatie is tenslotte altijd belangrijk. De coronacrisis is een keer eindig en de vraag is of we dan weer overgaan op hoe het daarvoor was. Wij denken van niet en dat betekent dat we onverminderd hard moeten werken om het wij-gevoel en de betrokkenheid (vanuit huis) structureel te stimuleren. Onze medewerkers vormen tenslotte het ♥ en de motor van de organisatie en dat brengt ons bij de vraag:

_______________________________________________________________

Hoe kunnen we van elkaar leren om van die 7,3 een structurele 8 te maken?
______________________________________________________________

Dialoog is het toverwoord
Veel organisaties beseffen dat geen medewerker hetzelfde is en zijn zich bewust van de diversiteit binnen hun organisatie. Om alle medewerkers te kunnen binden en boeien, staan deze organisaties zeker open voor het perspectief van hun medewerkers. Maar hoe verken je dat perspectief vervolgens? Hoe maak je je organisatie communicatiever?  Dialoog is hiervoor essentieel. Een lastige opgave nu ontmoetingen vooral digitaal plaatsvinden.

Verkennen van perspectieven
Het communicatiever maken van organisaties vraagt om competenties als inlevingsvermogen en het vermogen om goed te luisteren en te communiceren. Om oprechte interesse in meningen, gevoelens, waarden en normen van werknemers. Kortom, het communicatiever maken van de organisatie vraagt om het doorgronden van de drijfveren en het (on)bewuste gedrag van mensen om zo het perspectief van de ander te verkennen. Met welke waarden en overtuigingen van de ander hebben we rekening te houden, zodat we door middel van maatwerk onze organisatieboodschap met succes kunnen overbrengen?

Deel jouw succesverhaal met ons
Nu thuiswerken voorlopig de norm is (en blijft), is de noodzaak voor betrokkenheid van en dialoog met medewerkers groter én tegelijkertijd is deze minder vanzelfsprekend. Een uitdagende taak voor alle interne communicatieadviseurs. We zijn dan ook heel benieuwd naar jouw beproefde en succesvolle ervaringen op dit gebied en vragen je deze met ons te delen. Hoe houd jij de betrokkenheid bij de organisatie en de mensen die er werken (onverminderd) hoog?

_______________________________________________________________

Kortom, hoe geef  jij invulling aan de dialoog en betrokkenheid op afstand?
_______________________________________________________________

 

Stuur jouw succesverhaal vóór 1 maart naar wijwerkensamen@usgmarcom.nl. Dit kan een beschrijving zijn van een geslaagd initiatief, een kort en bondige uitleg in steekwoorden óf je kunt je contactgegevens achterlaten zodat wij contact met jou opnemen. Hoe dan ook, wij verzamelen alle succesnummers en delen deze – met jouw goedkeuring – ruimhartig met ons netwerk zodat we allemaal, voor eens en voor altijd, een 8 krijgen voor onze interne communicatie. Waarom een 8? Dat cijfer staat voor ‘goed’ en zo blijft er altijd ruimte het nóg beter te doen!

Wij werken samen uit liefde voor het marketing- en communicatievak.

 

Hulp nodig bij communicatie? Neem contact met ons op!
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen