USG Marketing & Communications Vacature Vakgebied Communicatie
< Terug |Home > Artikelen > Generatiemanagement: slaan we de plank mis?

Generatiemanagement: slaan we de plank mis?

De krapte op de arbeidsmarkt bereikt een nieuw hoogtepunt nu het aantal vacatures per werkloze is gestegen van 88 in het vorige kwartaal naar 100 nu. Als het gaat om marketing en communicatie is er een duidelijk tekort aan professionals met digitale vaardigheden en online specialismen. Deze war on talent noopt werkgevers zich steeds aantrekkelijker te profileren voor potentiële werknemers. Generatiemanagement is daarbij een handig hulpmiddel, omdat je HR-beleid en -communicatie aanpast naar de wensen en verwachtingen van werknemers. Maar als generatiemanagement doorslaat naar generalisatie, slaan bedrijven de plank mis.

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Generatiemanagement is het aanpassen van de communicatie, arbeidsvoorwaarden, werkzaamheden en andere zaken in HR en recruitment naar verschillende generaties. Slim om je als bedrijf ermee bezig te houden. Er zijn duidelijke verschillen tussen generaties. Door je te verplaatsen in professionals van verschillende leeftijden en je beleid en communicatie hierop aan te passen, spreek je ze echt aan én benut je hun specifieke kwaliteiten.

Focus op young professionals

In de praktijk komt het erop neer dat bedrijven zich steeds meer aanpassen op de wensen en verwachtingen van jongeren. In de huidige war on talent zijn de young professionals het doelwit, zij zijn dan ook het meeste tech- en online-savvy. Bedrijven profileren zich hierdoor steeds vaker als informele organisatie met korte lijnen, doorgroeimogelijkheden, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling én flexibele werktijden voor een goede werk-privébalans. Dit zijn zaken die erg belangrijk zijn voor de jonge generatie. De oudere werknemers hechten hier doorgaans minder waarde aan.

Dat het in de huidige arbeidsmarkt draait om young professionals, wil niet zeggen dat er binnen organisaties geen oog is voor de oudere werknemers. Oudere werknemers worden steeds meer ingezet voor coaching en kennisoverdracht. Zo worden hun kennis en ervaring benut en ontwikkelt hun functie zodat ze uitgedaagd blijven. Belangrijk, want goede ervaren marketingkrachten met veel ervaring en strategisch inzicht zijn waardevol.

Generalisatie ligt op de loer

Een valkuil van generatiemanagement is dat je werknemers over één kam scheert. Vergeet niet dat je werknemers individuen zijn. WhatsApp en andere social media worden bijvoorbeeld ingezet in communicatie met jongeren. Maar dit wil niet zeggen dat de ouderen niet via WhatsApp willen communiceren. Hetzelfde geldt voor persoonlijke ontwikkeling. Hoewel dit typisch iets is waar jongeren waarde aan hechten, staan veel ouderen ook open voor cursussen en opleidingen.

Flexibiliteit en keuzevrijheid zijn dus belangrijk, bijvoorbeeld als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden. Bedrijven die standaard een ander pakket aan arbeidsvoorwaarden aan ouderen of jongeren bieden, slaan de plank mis. Het is bijvoorbeeld te simpel om jongeren een opleidingsbudget te geven en ouderen een premievrije pensioenregeling. Het is beter werknemers zelf te laten kiezen wat ze willen. Prima dus om in je HR beleid in te spelen op de verschillen tussen generaties, maar houd rekening met individuele wensen en uitzonderingen.

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

P.J. Oudweg 61
1314 CK Almere
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan