< Terug |Home > Artikelen > Gelukkig hebben we alle maatregelen kunnen omzetten in passende oplossingen en duidelijke communicatie

'Gelukkig hebben we alle maatregelen kunnen omzetten in passende oplossingen en duidelijke communicatie'

Niemand kan meer om het coronavirus heen. Dit geldt ook voor onze opdrachtgevers en communicatieprofessionals. Onze professional Melanie Marcus werkt bij Reclassering Nederland. We vroegen haar hoe zij samen met het team Media en Communicatie de eerste weken heeft doorgemaakt.

Door Floor Harmsen – Communicatieprofessional bij USG MarCom

  • Leestijd: 4 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Eigenlijk staat alles op z’n kop. Ik begon bij Reclassering Nederland als strategisch communicatieadviseur voor een aantal interne projecten. Maar sinds enkele weken draai ik mee in het crisisteam. We zien een verschuiving in het werk waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de impact van de overheidsmaatregelen op het werk van de reclassering. Ons team Media & Communicatie bestaat uit zeven collega’s en iedereen is erbij betrokken.’

ROLLEN
‘Sinds de overheid de eerste maatregelen bekend maakte, werken we vanuit huis en heeft iedereen in het team een rol. Onze woordvoerder is verantwoordelijk voor de media. Andere collega’s monitoren de social mediakanalen via OBI4wan. De adviseurs rouleren tussen twee rollen, die van expert of eindredacteur. In de rol van expert inventariseer ik de berichtgeving van onze belangrijkste ketenpartners: het OM, ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie, dienst Justitiële Inrichtingen en de Raad voor de Kinderbescherming. Wat is er besloten, en wat heeft dat voor invloed op het werk van onze mensen in het veld.’

CRISISOVERLEG
‘Dankzij onze handige stagiair was een crisisoverleg via Skype snel opgezet. Met het team nemen we elke ochtend kort de stand van zaken door, zodat iedereen aan de slag kan. Dit werkt heel goed. Door de rolverdeling weet iedereen precies wat er van hem of haar wordt verwacht.’

NIEUWS
‘Voor 12.00 uur krijg ik van mijn collega’s alle relevante berichtgeving uit het nieuws en van social media. Dat zet ik in een rapportage voor ons hoofd Media en communicatie die alle interne en externe communicatie aanstuurt in de stuurgroep, die speciaal voor de crisis in het leven is geroepen. Waar nodig geef ik hierop aanvullend advies. Alle besluiten en maatregelen van de stuurgroep worden vervolgens bijna dagelijks door ons omgezet naar een nieuwsupdate voor alle medewerkers in het land. We willen immers dat iedereen weet wat ze moeten doen en waar ze terecht kunnen.’

IMPACT
‘Medewerkers van de reclassering moeten contact hebben met een ex gedetineerde die aan het re-integreren is in de samenleving. Daarop toezicht houden is een van de kerntaken van de reclassering. Een belangrijke vraag bij medewerkers is hoe we daarmee omgaan. Wat voor ons ook actueel is, zijn de enkelbanden. Op het moment dat het gevangeniswezen een gevangene in vrijheid stelt dan moet hij misschien nog een tijd onder toezicht blijven met behulp van een enkelband. Reclassering Nederland voert dat uit en moet ervoor zorgen dat de toezichthouders goed voorbereid zijn. Vooral in de eerste weken zijn er dagelijks passende oplossingen bedacht voor deze vraagstukken. We hebben ook veel regio’s, dus voor een goede uitvoering moet je de regiodirecteuren op tijd aanhaken. Het is belangrijk dat we weten hoe het bij iedereen gaat en waar men misschien stuit op problemen. Gelukkig hebben we alle maatregelen van de overheid kunnen omzetten in duidelijke communicatie.’

VLOGGEN
‘Om de medewerkers te informeren en te motiveren, maakt de directeur een vlog. In de eerste weken zelfs dagelijks. Dat wordt erg op prijs gesteld. Gewoon bij hem thuis, zelf opgenomen. Soms gaat hij zelfs een stukje rennen. Het is een sportieve man, dus hij vindt het belangrijk dat je ook aan je lichaam en je geest denkt. Dat heeft hij goed gedaan.
Voor ons is de interne communicatie nu heel belangrijk. Maar we hebben zeker ook aandacht voor externe communicatie. Via de website en LinkedIn delen we bijvoorbeeld verhalen over hoe wij nu werken.’

AFSCHALEN
‘Het dagelijkse crisisoverleg hebben we inmiddels afgeschaald naar twee keer per week. De wijzigingen lopen en we zien dat het tot iedereen is doorgedrongen. We starten nu ook weer het werk op voor andere projecten. Maar we staan natuurlijk paraat als er vragen komen waar we wat mee moeten.’

AFSCHEID
‘Het is een rare tijd maar de Corona crisis brengt veel samen. Tijdens het skypen hebben we ook lol met elkaar en dat is belangrijk. Mijn opdracht stopt aan het einde van deze maand, dus ik vrees dat ik mijn collega’s voordien niet meer ga zien. Maar er volgt zeker nog een gezellig afscheid op een later moment.’

Behoefte aan duidelijke communicatie?
Deel artikel

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan