USG Marketing & Communications Website homepage werken bij
< Terug |Home > Artikelen > De kracht van storytelling in crisistijd

De kracht van storytelling in crisistijd

Sinds begin vorig jaar ben ik lid van het Storytelling Gilde en zoals dat hoort met clubjes hebben we een groepsapp. Dit weekend deelde één van de leden, @Erik Mathlener, onderstaande grafiek van Google Trends. De zoekopdrachten naar business storytelling zijn met maar liefst 37% toegenomen in de 2e week van de coronacrisis!  Deze trend verbaasde helemaal niemand in onze groepsapp. Waarom we allemaal zo instemmend knikte, vertel ik je in deze blog.

Door Sandra de Snoo – Storytellingexpert bij USG MarCom

  • Leestijd: 0 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

ECHTE MENSEN
‘Steeds meer mensen en organisaties zijn nieuwsgierig hoe verhalen kunnen helpen om in contact te komen én te blijven met medewerkers en klanten. Dat was al zo in een wereld zonder coronavirus, maar nu neemt het een vlucht. Logisch, want een verhaal is bij uitstek een geschikt hulpmiddel om cijfers, grafieken, trends en andere rationele informatie tot leven te brengen. Bij voorkeur doe je dit door te vertellen over échte mensen en échte gebeurtenissen. Door zo beeldend mogelijk te schrijven komt het verhaal tot leven in het brein van de lezer. Denk aan het beschrijven van de sfeer, het weer, de geluiden, geuren en emoties. Hij/zij ziet dan als het ware het verhaal voor zich en kan het daardoor beter onthouden en doorvertellen.’

PERSOONLIJK
‘Ik merk zelf ook dat ik me veel meer dan anders laaf aan video’s, sfeerbeelden en podcasts op social media. In deze onrustige en spannende tijden verwarmt het mijn hart, het fleurt me op, neemt (irrationele) angsten weg, geeft me vertrouwen en informeert me nét een beetje meer dan alle, nét zo welkome, rationele informatie. Eerlijk is eerlijk, de kijkjes achter de schermen die mensen en bedrijven ons in deze rare en zorgelijke tijd gunnen, zijn mijn ‘lievelings’. Deze persoonlijke verhalen vertellen je namelijk precies wat er echt leeft en speelt, zonder al teveel opsmuk en recht uit het hart. Ik begrijp de wereld waarin we nu leven ook beter door deze verhalen. Het helpt me in mijn meningsvorming en het inspireert en motiveert me. Ik durf wel te stellen dat dit voor heel veel andere mensen precies zo werkt.’

SAMENHANG
‘Een chronologische volgorde helpt ons om een verhaal te begrijpen, maar om een verhaal te kunnen voelen hebben we meer nodig. De kwetsbaarheid van de verteller om precies te zijn. Lezers raak je in het hart op het moment dat je vertelt wat er bijvoorbeeld lastig was. Wat de les was en wie of wat de helpende hand bood. Vertellen over vreugde of hoop is uiteraard net zo waardevol. Daar waar een verhaal schuurt of knettert, verandert het van een anekdote of een artikel in een goed samenhangend verhaal. Door juist op zoek te gaan naar de details en de emotie leren we van verhalen. Hoe gaat iemand of een organisatie om met de uitdagingen die het coronavirus ons voorschotelt? Wat brengt het hen?’

GEDEELDE SMART
‘Op dit moment lijkt het wel alsof we allemaal nét wat makkelijker bij onze emoties kunnen komen. Onder andere uit zich dit in verhalen zonder fratsen. We vertellen wat makkelijker zonder schroom waar we trots op zijn, blij van worden, van wakker liggen of waar we ons over opwinden. Wat ik zo bemoedigend vind aan deze openhartigheid is het gegeven dat heel veel mensen en organisaties met dezelfde vraagstukken, uitdagingen en angsten worstelen. Los van het warme gevoel dat deze gedeelde smart me brengt, leer ik er ook van. Iedereen zoekt naar een manier om het bestaan van het coronavirus te integreren in dagelijks leven en werk. Hoe fijn is het als we de ander meenemen in deze zoektocht zodat we van elkaar kunnen leren.’

LUISTEREN
‘Vorige week bracht koning Willem-Alexander een bezoek aan het Isala ziekenhuis in Zwolle. De reden van zijn bezoek was niet om te horen hoeveel IC bedden er gevuld waren en wat de te verwachten tekorten zijn, maar hij wilde een luisterend oor bieden aan de zorgverleners die onder extreme omstandigheden hun werk moeten doen. De koning zat met hen aan een grote ronde tafel en daar ging het onder andere over het dragen van beschermende kleding over het uniform. Onontbeerlijk om niet zelf besmet te raken, maar het brengt ook afstand tot de patiënt met zich mee. Contact maken met de patiënt is stukken lastiger als je zo ingepakt bent en dat realiseerde ik me pas goed door deze verhalen. Ik zag op tv hoe fijn de zorgverleners het vonden dat het over deze basale zaken mocht gaan. Dat is tenslotte wat ze elke dag bezighoudt.’

OPROEP
‘In elk gezin en in elke organisatie klotsen de verhalen tegen de plinten. Iedereen heeft een verhaal te vertellen, ook de mensen en organisaties die denken dat dit niet zo is. Je moet het alleen wel willen vertellen en de moeite nemen om er naar te luisteren. Dit kan zélfs met 1½ meter afstand of telefonisch. Soms heeft iemand een duwtje in de rug nodig om te vertellen en daar is alleen maar een welgemeende vraag en een geduldig oor voor nodig. Deel je verhalen niet louter en alleen om clicks en likes te verzamelen, maar doe het omdat je (juist nu!) graag in contact wilt zijn en blijven met je directe omgeving. Zodat we straks, als onze maatschappij weer tot leven komt, we de draad weer wat makkelijker met elkaar kunnen oppakken.’

Deel artikel

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan