USG Marketing & Communications Oplossingen Storytelling
< Terug |Home > Artikelen > Content Lab: uitkomst voor kleine en grote contentvragen

Content Lab: uitkomst voor kleine en grote contentvragen

Jaarverslagen maken, nieuwsbrieven schrijven of webteksten goed leesbaar maken. Steeds meer organisaties kloppen aan bij USG Marketing & Communications met losse content opdrachten die te klein zijn om een interimmer voor in te schakelen maar waarvoor wel professionele ondersteuning nodig is. Reden voor USG Marketing & Communications om te starten met het Content Lab, een vaste groep contentspecialisten voor dit soort losse opdrachten. “Echt een uitkomst voor opdrachtgevers”, aldus contentspecialisten Kees Tillema en Marije Schiffelers. “Klanten kunnen elke contentvraag, klein of groot, hier neerleggen met de garantie dat het snel en goed wordt opgepakt.”

 

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

De professionals van het Content Lab werken deels voor het lab en zijn deels gedetacheerd bij opdrachtgevers. Zo ook Kees en Marije, die toevallig beide als interim werken bij de gemeente Zutphen. Marije: “Bij de gemeente ben ik medeverantwoordelijk voor de communicatie rondom projecten. Daar ga ik echt de diepte in en moet ik beschikken over veel kennis rondom die projecten en de gemeente. Bij het Content Lab is dit totaal anders. Daar werk ik juist voor meerdere opdrachtgevers aan meerdere soorten content, zoals nieuwsbrieven, beleidscommunicatie en webteksten. Die afwisseling maakt het werk leuk en leerzaam.”

Continuïteit in stijl en tone of voice

Kees stelt dat opdrachtgevers baat hebben bij de oprichting van het Content Lab: “Wij werken in het lab met een vaste kern professionals. Opdrachtgevers met terugkerende opdrachten hebben in principe één aanspreekpunt. Deze professional kent de klant, weet welke wensen er zijn en evalueert met de klant. Zo zorgen wij voor continuïteit in stijl en tone of voice.” Marije vult aan: “Nog een voordeel is dat er in het Content Lab meerdere professionals werken met eigen specialismen. Zo kunnen wij per opdracht degene inzetten die op dat moment nodig is.”

Onafhankelijke blik

“Onze meerwaarde is dat wij met een frisse, neutrale blik naar teksten kijken”, stelt Marije. “Medewerkers zitten vaak dieper in de materie dan wij en zijn experts op hun gebied. Dat is risicovol, ze kunnen het kennisniveau van de doelgroep overschatten. Wij kijken als onafhankelijke tekstspecialisten naar de content en kunnen daarmee voorkomen dat teksten te ingewikkeld worden of de tone of voice niet past bij de doelgroep.”

Essentie van communicatie

Hoewel de productie en verspreiding van content steeds aan verandering onderhevig is, verandert de essentie van communicatie niet. Kees: “Elk stukje content dat wij schrijven, beoordelen of redigeren, onderwerpen wij standaard aan deze drie vragen: wie is de doelgroep, wat is de boodschap en wat is het doel. Daarop bepalen wij wat de beste manier en het meest geschikte kanaal is om die boodschap over te brengen.”

“Het internet biedt ruimte aan een oneindige hoeveelheid content”, vervolgt hij. “Bedrijven weten dat en publiceren bij de vleet video’s, blogs, portals, podcasts, nieuwsberichten en landingspagina’s. Wil je opvallen in die contentberg en je doelen bereiken, dan moet je weten wie de doelgroep is, wat de boodschap is en welk doel bereikt moet worden. Op basis daarvan bepalen wij het juiste middel en kanaal. Anders schiet je in het luchtledige.”

Experimenten

Een ontwikkeling in communicatie waar het Content Lab voordeel van heeft is het feit dat online alles te meten is. Kees: “De resultaten van onze online marketingcommunicatieactiviteiten helpen ons om steeds betere content te produceren. Samen met de klant kunnen we onderzoeken welke titels, afbeeldingen, inleidingen of onderwerpregels het beste presteren.”

Mooie aanvulling

“We bieden een dienst die een uitkomst biedt voor opdrachtgevers met communicatievraagstukken die niet omvangrijk genoeg zijn voor een interim. Met het Content Lab beschikken opdrachtgevers over een team met specialisten op afroep; een mooie aanvulling op onze dienstverlening.”

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan