Communicatie in coronatijd
< Terug |Home > Artikelen > Communicatie na corona

Communicatie na corona

USG marketing & communications deed onderzoek naar de positie van communicatieafdelingen tijdens de coronacrisis en de impact van de crisis op de interne communicatie. Ook blikten we vooruit: hoe zien professionals de toekomst? Aan het onderzoek deden zowel professionals van USG marketing & communications mee als professionals buiten de organisatie.

Door Babette Vonk – Gabriël, marketing & communicatie professional bij USG marketing & communications

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Te midden van de tweede golf kunnen we stellen dat de coronacrisis nog lang niet voorbij is. Sinds het begin van de crisis zijn communicatieafdelingen de spil geweest in organisaties. Uit ons onderzoek blijkt dan ook dat de positie van communicatieafdelingen aanzienlijk sterker is geworden dan voor de crisis. Deze waardering heeft alles te maken met het feit dat de afdelingen onmisbaar zijn gebleken. Zo maakten de professionals op communicatieafdelingen deel uit van de crisisteams, en tegelijkertijd hebben ze er voor gezorgd dat Nederlanders goed konden thuiswerken. Denk bijvoorbeeld aan het lanceren van MS Teams en Zoom. Het is voor veel bedrijven zoeken geweest hoe directie en management met hun werknemers konden communiceren, maar ook collega’s onder elkaar. Tegelijkertijd steeg ook de waardering voor content marketing om extern onder de aandacht te blijven. Organisaties zijn sinds de crisis een stuk communicatiever zijn geworden.

In hoeverre blijven organisaties communicatiever na de crisis?

Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar veel professionals geven aan dat de lijnen vanuit communicatie met de directie een stuk korter zijn geworden. Dit leidt naar meer mogelijkheden om campagnes zowel intern als extern breder uit te dragen. Het belang van marketing en communicatie is nog nooit zo duidelijk geweest.

 

Wat is het verwachte effect van de economische crisis op de communicatieafdelingen?

Organisaties zijn meer dan ooit out-of-the box gaan denken en hebben nieuwe manieren van communiceren moeten omarmen. Er wordt meer content geproduceerd en dit blijft ook voor organisaties heel belangrijk, net als het goed op orde hebben van de interne communicatie. Na de crisis is het weer tijd voor het uitwerken en het opnieuw bepalen van strategieën.

Opvallende feiten:

  • Het overgrote deel van de participanten wil minimaal 50% van de tijd thuis kunnen werken, dit omdat ze vinden dat ze op deze manier efficiënter kunnen werken en minder reistijd hebben
  • Digitale tools worden vooral ingezet om kennis te delen en om de betrokkenheid te vergroten
  • Communicatie na de crisis verloopt bij voorkeur online (MS Teams/Zoom) of face-to-face
  • 50% van de organisaties houden vanaf nu rekening met crisisscenario’s voor de toekomst.
  • Tijdens de lunchpauze gaan we massaal naar buiten en dat willen we ook blijven doen.
Hebben jullie extra handen nodig op de marketing- en/of communicatieafdelingen?
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen