< Terug |Home > Artikelen > Stelling 3: Argumenten vormen het belangrijkste ingrediënt van je communicatie

Stelling 3: Argumenten vormen het belangrijkste ingrediënt van je communicatie

Bij USG Marketing & Communications bekijken we elk vraagstuk van meerdere kanten. Onze experts omgevingscommunicatie & participatie verzamelden 3 ongezouten stellingen en meningen hierover en geven advies over communicatie.

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications

Eens of oneens?

Juist!
Goede argumenten zijn essentieel in communicatie. Tegenwoordig is het gewoon te makkelijk om je mening te spuien zonder enige onderbouwing. Iedereen met een smartphone kan een hoop onzin de wereld in sturen. Dat in combinatie met wat logaritmes van big tech en voilà: de meest extreme standpunten worden gedeeld en versterkt. Dat geeft toch een totaal vertekend beeld? Heldere argumentatie helpt om discussies terug te brengen naar de kern. Met een waterdicht verhaal en de juiste onderbouwing zal de weerstand en emotie uitdoven. Communiceren op basis van feiten en argumenten is dé manier om te reageren op negatieve feedback.

Helemaal niet!
Weerstand is altijd emotioneel. Reageren met argumenten is dan als olie op het vuur. Wanneer emoties hoog oplopen verdient dat aandacht en tijd. Geen feitenkanon. Dan duiken mensen juist de loopgraven in. Kijk maar naar de COVID-pandemie. De dagelijkse dashboard-cijfers lijken overzichtelijk, maar zeggen niets over hoe mensen zich voelen. Door al die cijfers en statistieken ‘ontmenselijken’ we de situatie. Mensen zijn sociale en emotionele wezens. Erkenning en ‘gehoord worden’, daar gaat het vaak om. Dus breng alsjeblieft de menselijkheid terug in organisaties. Emoties mogen er zijn!

Ons advies

Weerstand lijkt soms rationeel, maar is meestal emotioneel. Waar komt deze reactie vandaan? Omgevingscommunicatie draait om verbinden. Communiceer niet over maar mét. Ga in gesprek en probeer te ontdekken waar het wringt. Ga op de koffie of bel iemand op en stel vragen. Benoem de emoties die mensen voelen, wees empathisch en laat zien dat je iemands reactie serieus neemt. Wat zit er achter de weerstand? Is het probleem wel echt ‘het probleem’? Persoonlijke aandacht, hoor en wederhoor zorgen vaak voor begrip en maken een probleem bespreekbaar. Zo voorkom je negatieve reacties en publiciteit.

Communicatie met perspectief
Bij USG Marketing & Communications werken we samen. We communiceren helder en hebben kennis van zaken. We zijn een gesprekspartner op niveau en positief kritisch. Hulp nodig bij uw omgevingscommunicatie? Wij brengen elk vraagstuk tot een succesvol einde. Neem contact met ons op via info@usgmarcom.nl.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij een ander marketing- of communicatievraagstuk? Neem gerust contact met ons op.
Wij helpen je graag verder!
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen