< Terug |Home > Artikelen > ‘Als directeur van USG MarCom komen voor mij twee liefdes samen, het verbinden van mensen en het mooie vakgebied van marketing en communicatie’.

‘Als directeur van USG MarCom komen voor mij twee liefdes samen, het verbinden van mensen en het mooie vakgebied van marketing en communicatie'.

Marieke van Os werd in januari 2020 waarnemend directeur van USG Marketing & Communications Professionals. Per 1 april is ze officieel benoemd in deze functie, middenin de coronacrisis. Wie is Marieke? En hoe kijkt ze terug op deze periode en ziet ze de rol van ons vakgebied nu en in de toekomst?

Door Floor Harmsen – Communicatieprofessional bij USG MarCom

  • Leestijd: 8 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Marieke, gefeliciteerd met je benoeming tot directeur van USG Marketing & Communications Professionals. Jouw loopbaan bij USG gaat best ver terug. Vertel!

‘Klopt! Mijn loopbaan bij USG People begon in 2001 als intercedente bij Unique. Ik groeide al snel door naar vestigingsmanager, regiomanager in Noord-Brabant en vervolgde mijn loopbaan op de Dam in Amsterdam waar ik een aantal projectbureaus aanstuurde. Hele mooie jaren, maar het ondernemerschap trok.

‘In 2005 begon ik een eigen bedrijf. We brachten reizigers in contact met het lokale leven in wereldsteden, een voor die tijd heel nieuw concept. Hiermee werden we winnaar van de talentenfabriek in Amsterdam en uitgeroepen tot ‘Hidden Treasure’ in 2008. Na dit avontuur ben ik enkele jaren commercieel verantwoordelijk geweest bij een marketing- en communicatiebureau, maar ik zat daar niet op m’n plek.’ Toen ik gebeld werd door de toenmalige directeur van USG Capacity voor de tijdelijke functie van regiomanager hoefde ik niet lang na te denken. Dat is nu alweer 10 jaar geleden! De organisatie maakte nog heel wat veranderingen door. Maar ik ben nooit meer weg gegaan.’

‘Ik vind uitdaging en ontwikkeling bijzonder belangrijk, voor iedereen overigens. Binnen USG People heb ik altijd kunnen groeien en kansen kunnen grijpen. Dat maakt het zo leuk, niet stilstaan maar groeien en dat verveelt tot nu toe nog steeds niet.’

Een mooi CV met veel ervaring! Wat bindt jou aan onze organisatie?

‘Ik ben een commercieel ondernemend persoon maar ik vond de menskant ook altijd heel belangrijk. En mijn hart gaat sneller kloppen van het vak marketing en communicatie. Eigenlijk komen deze twee liefdes hier samen, het verbinden van de mens met het mooie vakgebied van marketing en communicatie. Toen ik hoorde dat ze iemand zochten om USG Marketing & Communications steviger in de markt te zetten, werd ik heel enthousiast en zo gezegd zo gedaan.’

Hoe heb je deze maanden ervaren?

‘Er is geen onrustigere tijd te bedenken dan de periode waarin ik startte als directeur. Natuurlijk heb ik plannen, en wil ik zaken anders doen om vervolgens te bouwen. Maar voor nu staat de persoonlijke aandacht voor collega’s en opdrachtgevers bovenaan. Ik zie het als een groot voordeel dat ik de organisatie en de mensen al heel goed ken. En ik voel mij oprecht trots op hoe bevlogen iedereen is, met elkaar en met ons vakgebied. Natuurlijk missen we nog het fysieke contact met elkaar en met onze klanten. Maar het trotse gevoel dat we het samen waarmaken, overheerst.’

Hoe gaat het met USG Marketing & Communications en de markt waarin zij zich bevindt? Wat zie jij gebeuren?

‘Alle huidige projecten lopen door, er is tot nu toe geen enkele professional van zijn of haar opdracht gehaald en dat betekent dat niemand bij ons door Covid-19 zonder baan of opdracht zit. We zien wel de aard van opdrachten veranderen. Zoals het organiseren van een evenement wat nu online gaat plaatsvinden of het meedraaien in een crisisteam. Aan de andere kant zien we ook een stagnatie in het aantal nieuwe projecten. Bedrijven wachten af en kijken aan welke kant het op gaat. Hier kan ik best een nachtje van wakker liggen en ik verwacht zeker bij een aantal opdrachtgevers een krimp. Maar we houden de ontwikkelingen in de markt, bij onze opdrachtgevers en professionals elke dag nauwgezet in de gaten.’

Hoe gaan jullie met deze ontwikkelingen om?

‘De werkdruk bij communicatieafdelingen is nog steeds hoog omdat alles en iedereen geïnformeerd moet worden over aanpassingen, nieuwe maatregelen en procedures. Daardoor ligt het reguliere werk stil en is extra ondersteuning meer dan welkom. Tegelijkertijd is er weinig tijd om iemand in te werken. Hier liggen kansen voor ons.

Wij houden goed contact met onze opdrachtgevers. Wij denken mee over de wijze van (virtueel) solliciteren, het op afstand inwerken en wij hebben een enorme drive om de juiste maatwerkoplossing te blijven bieden. Ook het aannemen van professionals met een agile mindset gaat gewoon door. Wij willen graag de top van young professionals maar ook de ervaren medior en senior strategen, die flexibel inzetbaar zijn over functies en afdelingen heen, aan ons binden.

Daarnaast zijn wij volop in beweging met ons Contentlab. Het Contentlab biedt een oplossing op het gebied van content ontwikkeling in brede zin. Onze collega’s werken op afstand vanuit ons hoofdkantoor aan kleine opdrachten waar organisaties nu geen tijd voor hebben maar die wél evident zijn. Denk aan de uitdaging waar we voor staan om alles om te zetten naar de 1,5 meter samenleving. Hiervoor moet enorm veel opgetuigd worden en daar is communicatie hard nodig. Wij spelen hier op in en bieden ervaren adviseurs in verandercommunicatie aan. Ik zie genoeg kansen die wij kunnen benutten.’

De branche Media en Communicatie valt ook onder de cruciale beroepsgroepen. Hoe zie jij de rol van ons vakgebied in deze tijd?

Crisiscommunicatie, verandercommunicatie en interne communicatie zijn natuurlijk erg belangrijk nu. Denk ook aan de inzet van specialistische expertises zoals omgevings- en gedragscommunicatie. Ik verwacht voor de toekomst dat er nog veel extra werk komt bij de gemeentes. Nieuwe maatregelen moeten zij lokaal uitwerken en met hun inwoners communiceren.’

Hoe hou jij zelf contact met je medewerkers?

‘Sinds enkele weken vlog ik, met tips van mijn dochter. Heel spannend om te doen, maar erg leuk! En we houden om de week een vragenuurtje voor onze professionals, een soort van hulplijn voor al je vragen of gewoon als de muren even op je afkomen. Op 28 mei organiseerden we voor het eerst een online event met een pop quiz voor het hele USG Marcom team. Als we niet fysiek bij elkaar kunnen komen, dan maar online. Het was echt een feestje, zo leuk! Sinds kort hebben we onze kantoren coronaproof ingericht en kunnen we elkaar dus ook weer echt ontmoeten.’

Heb je al ideeën voor de toekomst van USG Marketing & Communications?

‘We willen blijven groeien met onze eigen professionals die wij trainen en opleiden. Dat is waarin wij ons onderscheiden, en daar geloof ik nog steeds in. We zorgen voor een goede mix tussen junioren, medioren en senioren en een breed aanbod van specialisaties. We kijken daarbij naar ontwikkelwensen, toekomstperspectieven en de trends in de markt. Ik ben erg trots om te zien waar onze professionals nu zitten en de groei die velen al hebben doorgemaakt. Soms zie je ook dat onze professionals na verloop van tijd iets anders gaan doen of zelfs bij onze opdrachtgevers in dienst gaan. Ondanks dat het altijd een pijn doet als iemand vertrekt, is dat ook een groot compliment!’

Het is een rare tijd, maar er gebeuren ook veel mooie dingen. Wat is jou het meeste bijgebleven?

‘Ik zie veel mooie dingen! Een opdrachtgever die veel indruk op mij maakt is het Erasmus MC. Zij fungeerde voor mij echt als een baken in die spannende tijd. Vooral in de eerste weken waren ze dagelijks in het nieuws. Elke dag werd er relevante content gedeeld. Op die momenten denk ik altijd aan onze professionals die daar een belangrijke bijdrage leveren in het epicentrum van de crisiscommunicatie.’

We werken nog steeds zoveel mogelijk thuis. Heb je nog tips?

‘Zorg voor afwisseling. Bel lopend of staand, zorg voor een goede stoel en snack gezonde dingen. De verleiding is groot om thuis van alles te pakken en te weinig te bewegen. Denk ook goed na over het aantal uren per dag en neem je pauzes in acht. Probeer, hoe moeilijk het ook is, werk en privé te scheiden, ook al zitten er soms maar 15 traptreden tussen privé en kantoor in. Neem tussendoor een dag vrij en straks een paar weken vakantie om echt te ontspannen en je werk los te laten. En het allerbelangrijkste: hou contact met elkaar!’

 

In contact komen met Marieke? Neem gerust contact op via onze website of LinkedIn! 

Deel artikel

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan