< Terug |Home > Artikelen > 75 jaar vrijheid: Arina maakt het verschil!

75 jaar vrijheid: Arina maakt het verschil!

In 2019 startte de provincie Gelderland met het herdenken van 75 jaar vrijheid. Met een boordevol programma van tentoonstellingen, shows en luchtlandingen, bevrijdingsfestivals, en herdenkingen. Arina Rengelink is als strategisch communicatieadviseur vanaf de start bij het project betrokken. Hoe beleeft zij herdenken en vieren in deze bijzondere tijd?

  • Leestijd: 7 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications

‘Als meisje van vier stond ik tijdens de herdenking van de luchtlandingen aan de hand van mijn oma op de Ginkelse heide naar de parachutisten te kijken. Wij woonden vlakbij, vrijheid herdenken is mij met de paplepel ingegoten. Ik werk als zelfstandige. Toen mijn contactpersoon bij USG Marketing Communications mij vroeg om Gelderland Herdenkt 75 jaar Vrijheid vorm te geven, hoefde ik dus niet lang na te denken!’

AANDACHT
‘Mijn opdracht omvat alle marketing en communicatie voor het project, inclusief het educatieve programma. We willen werkelijk iedere Gelderlander in de gelegenheid stellen om mee te doen met Gelderland Herdenkt 75 jaar Vrijheid. De activiteiten moeten regionaal, nationaal en internationaal zichtbaar zijn. De provincie heeft immers ook op toeristisch gebied veel te bieden.

Ik ben zowel strategisch communicatieadviseur, projectleider als manusje van alles. In de praktijk ben ik vooral aan het verbinden. Twee weken geleden werd een collega in het netwerk 65 jaar. We zijn toen met een levensgroot spandoek buiten voor zijn woning gaan staan: 75 -10. Daar gaat het om: aandacht geven. Dat geldt voor collega’s én voor de mensen die in de regio activiteiten organiseren. Ik ga ervoor om mensen te stimuleren, en zichtbaar te blijven. Zichtbaarheid vind ik heel belangrijk. Dat werkt beide kanten op. Organisatoren moeten voor de provincie zichtbaar maken wat ze allemaal doen. En de provincie moet belangstelling tonen voor al die activiteiten.

Het verbinden van het netwerk is mijn belangrijkste missie. Als de provincie niet had ingezet op marketingcommunicatie, hadden honderden evenementen versnipperde aandacht gekregen. Nu hebben we dat provinciaal opgepakt en hebben we nationaal en internationaal veel meer impact gehad.’

SLINGERS
‘De evenementen zouden van september 2019 tot en met 5 mei 2020 plaatsvinden. Met Market Garden in Arnhem en Nijmegen, en daarna in de hele provincie honderden evenementen. Op 13 maart zouden wij starten met de laatste fase van het project. Het Airborne Museum zou na een grote verbouwing feestelijk heropend worden. We verwachtten honderden gasten. Maar op 12 maart ging de stekker eruit door Covid-19. Drie van de vijf regio’s hadden nog niets kunnen uitvoeren van hun programma. In het netwerk zijn veel vrijwilligers actief. Die zijn super gemotiveerd en willen graag hun activiteit laten zien. Toen dat niet meer life kon, hebben we voor de viering van 4 en 5 mei in Wageningen binnen zes weken een alternatief programma uit de grond gestampt. Dat was belangrijk, want andere jaren komen daar zo’n 120.000 mensen samen. Nu was het bereik online zelfs vele malen groter!

Ik ben nu super tevreden met wat we al bereikt hebben. Er is erg veel wél doorgegaan in aangepaste vorm. En er is een mooi netwerk ontstaan in de provincie, binnen de regio’s, en binnen het educatieve programma. Tegelijk ben ik een beetje verdrietig omdat ik ook dit jaar op 5 mei niet in Wageningen met slingers om mijn nek tussen de mensen kan staan.’

JONGEREN
‘Maar dit jaar wordt de viering van 4 en 5 mei in Wageningen gelukkig opnieuw prachtig gevierd. Deze keer met een mooie campagne ‘Vrijheid: jij maakt het verschil!’. Daarbij is speciale aandacht voor jongeren. Met Omroep Gelderland gaan wede provincie in met verhalenvertellers. Geen geschiedenislessen, maar persoonlijke ervaringen van mensen op locatie. Jonge muzikanten hebben daar hun eigen  vrijheidslied op geschreven. En we gaan vol online! Zoals met Koepel van Vrijheid,  waarbij een aantal jongeren zonder mobiel of internet (vrijwillig) 72 uur worden opgesloten in de Koepelgevangenis in Arnhem. Wat dat met jongeren doet, dat is echt gigantisch.’

VIBE
‘Inmiddels is het project verlengd tot 1 juli 2022. Ik ben er blij mee, maar merk ook dat het lastiger wordt om de positieve vibe die we met z’n allen hebben, vast te houden en vorm te geven. De kunst is om de mensen uit de regio betrokken te houden. Regelmatig bel ik hen: hoe gaat het, kunnen we nog iets doen?

Om de periode tussen de kroonjaren te overbruggen wordt Gelderland Herdenkt opgevolgd door het programma Vrijheid. Hiermee willen we de generaties van na de oorlog bewust maken van de waarde van vrijheid. 80 jaar vrijheid is het volgende kroonjaar, maar wordt minder groot gevierd. 100 jaar wordt vast wel weer een groots kroonjaar. Hopelijk vieren we dan op 5 mei nog steeds onze vrijheid. Samen, op locaties in de hele provincie. Waarschijnlijk schuifel ik dan met mijn rollator door Wageningen. Met slingers om mijn nek!’

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij een ander marketing- of communicatievraagstuk? Neem gerust contact met ons op.
Wij helpen je graag verder!
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen