USG Marketing & Communications
Omgevingscommunicatie & participatie​

Stelling 2: Burgerparticipatie is een rookgordijn voor agenda overheid

Bij USG Marketing & Communications bekijken we elk vraagstuk van meerdere kanten. Onze experts omgevingscommunicatie & participatie verzamelden 3 ongezouten stellingen en meningen hierover en geven advies over communicatie.
leestijd: 1 minuut
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Eens of oneens?

Nee hoor, burgers beslissen mee over de agenda
Overheden geven burgers de ruimte om een bijdrage te leveren aan projecten die impact hebben op hun eigen omgeving. Burgers weten immers wat er leeft en speelt. Zij kennen elkaar en de buurt waarin ze wonen. Daarbij zijn burgers mondig genoeg en kunnen ze elkaar snel bereiken via sociale media. Overheden kunnen meer bereiken als ze samenwerken met burgers en hen de ruimte geven om te beslissen over hun eigen leefomgeving. Burgers creëren draagvlak en willen een overheid die mét ze meedenkt en niet voor ze denkt. Nee hoor, burgerparticipatie is geen rookgordijn maar boe

Ja, participatie is gebakken lucht
Hoe goed worden participatie-avonden eigenlijk bezocht? Zijn burgers écht actief betrokken bij projecten in hun buurt? In de praktijk valt dat soms behoorlijk tegen. De vrijblijvendheid van de inzet van inwoners is te groot. Men is immers niet verplicht. En wordt ieders stem echt gehoord? Vaak zijn dat alleen de degenen met de grootste mond. Op die manier wordt niet iedereen vertegenwoordigd bij de besluitvorming. Daarnaast moet je als overheid veel tijd en energie steken in de wensen van de bewoners die soms recht tegen wet- en regelgeving ingaan. En omdat zij door burgerparticipatie de input van inwoners moeten volgen, verandert de rol van de ambtenaar. Samenwerking? Vooral gebakken lucht!

Ons advies
Ook al kan participatie soms ingewikkeld zijn, het biedt veel kansen als het goed wordt georganiseerd. Zowel bewoners als overheden profiteren van duidelijke communicatie, een goede samenwerking en impactvolle omgevingscommunicatie. Houd bij burgerparticipatie altijd de verwachtingen van beiden partijen in je achterhoofd en stem je communicatie hierop af.

Communicatie met perspectief
Bij USG MarCom zijn we oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar mensen, organisaties en de samenleving. Door deze betrokkenheid weten we precies wat er om ons heen leeft en speelt en zijn we in staat om verbinding met onze omgeving te maken. Hulp nodig bij jouw omgevingscommunicatievraagstuk? Neem contact met ons op, samen helpen wij je graag op weg! Je kunt ons bereiken via: info@usgmarcom.nl.

Deel artikel