USG Marketing & Communications

Meest recente artikelen

Omgevingscommunicatie & participatie​

Interim professional bij de GGD; Mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk

Door de coronacrisis is de GGD uitgegroeid tot een belangrijke opdrachtgever voor USG Marketing en Communications. Bij diverse GGD-en - verspreid over Nederland – zijn interim professionals van ons gedetacheerd, zoals Wesley van Veen die werkt in de regio Zuid-Holland Zuid.
leestijd: 4 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

“Het is mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk”, zo vat Wesley zijn opdracht samen. In het werk komen diverse facetten van het communicatievak samen. Het gaat om interne en externe communicatie, schakelen met professionals uit het ketenveld zoals gemeenten, het RIVM en het ministerie van VWS, omgaan met de media en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het managementteam en de directeur van de GGD ZHZ.

Ons werk wordt nauwgezet gevolgd

Het is veelal hollen en weinig stilstaan in het dagelijkse werk, dat ook nog eens nauw gevolgd wordt door de media of becommentarieerd op social media. “We horen vaak kort van te voren wat er bijvoorbeeld in de persconferenties van het kabinet is besloten, maar de mensen verwachten wel dat we die zaken snel uitvoeren. Dan ontstaan er weleens irritaties als mensen nog niet direct de volgende dag gevaccineerd kunnen worden. Maar wij moeten dan bijvoorbeeld nog opschalen en dat kost tijd.”

Het vergrootglas waaronder het werk ligt, houdt onze professionals wel scherp. “Je moet sterk in je schoenen staan. We zijn heel transparant en als het nodig is, geven we fouten toe”, zegt Wesley van Veen. “Het geeft ook een enorme kick als je het met elkaar voor elkaar krijgt. Een voorbeeld is de boostercampagne waar de GGD ZHZ op zijn piek bijna 50.000 vaccinaties per dag heeft gezet.”

"Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek"
- Wesley van Veen

Verbinden moet je kunnen

Dat is in deze tijd geen sinecure, want ook in het dagelijks werk zijn er beperkingen door coronamaatregelen en werken teams niet altijd op kantoor samen. Je moet dus echt wel een verbinder zijn om op die manier goed te kunnen functioneren. Iets wat interimmers over het algemeen wat gemakkelijker lijkt af te gaan dan andere professionals. Het is voor hen vaker part of the job.

Daarom is het niet vreemd dat de GGD een beroep doet op de specialisten van USG Marketing en Communications. De organisatie moest flink opschalen in mensen toen corona uitbrak en niet alleen met communicatieprofessionals. Veel tijd was er niet en USG Marketing en Communications kan uit haar bestand snel een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn voor de GGD.

Zo is ook Wesley van Veen aan zijn opdracht gekomen. “Ze kijken bij USG Marketing en Communications heel goed wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en bij welke opdrachtgevers je het beste past. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag ervaring opdoen met persvoorlichting. Nou dat kan ik bij de GGD dagelijks opdoen. Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek. Dat heb ik in deze opdracht kunnen leren.”  

Communicatie belangrijke sleutel tot succes

De GGD heeft inmiddels ook ervaren dat communicatie een belangrijke sleutel is in het werk van de organisatie. Wesley van Veen: “Communicatie bepaalt of de acties die de GGD doet om zoveel mogelijk mensen te vaccineren succesvol zijn. Je ziet het direct terug in het aantal mensen dat een prik laat zetten.” Het gaat dan niet alleen om de vraag hoe je over vaccineren denkt, maar ook om praktische zaken als wanneer kan ik waar terecht. “Dit vraagt om een goede regie van ons. Gemeenten communiceren zelf met hun inwoners, maar wij kijken wel mee, want het raakt aan ons werk.”

Op de achtergrond hebben professionals als Wesley van Veen het grote netwerk van USG Marketing & Communications achter de hand. “Ik leg heel gemakkelijk contact met mijn collega’s bij andere GGD-en, maar ook in het werk kom ik nog weleens een USG-er tegen. Laatst nog iemand bij een gemeente in onze regio. Dat overlegt gemakkelijk, want we zitten bij USG Marketing & Communications ook nog eens in hetzelfde expertiseteam, waarin we kennis uitwisselen.”

"USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley"
- Nance de Graaf

USG Marketing & Communications begrijpt situatie bij GGD ZHZ

De GGD is tevreden over de samenwerking met USG Marketing & Communications. “Ze begrijpen heel goed in welke situatie wij zitten. Wij hebben behoefte aan ervaren mensen die direct de handen uit de mouwen steken”, zegt senior communicatieadviseur Nance de Graaf van de Dienst Gezondheid & Jeugd, waarvan de GGD ZHZ onderdeel is. “Er is geen tijd om bijvoorbeeld een junior in te werken in het communicatievak of uitgebreide plannen te ontwikkelen. USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley.”

Over USG Marketing & Communications en de GGD

Verspreid over Nederland werken meerdere professionals voor de GGD. Ze doen interne -en externe communicatie en persvoorlichting. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact op met Franck Rutten of Yvonne Wiersma

Wesley van Veen in een teststraat van de GGD.

Deel artikel

Omgevingscommunicatie & participatie

Omgevingscommunicatie & participatie​

Interim professional bij de GGD; Mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk

Door de coronacrisis is de GGD uitgegroeid tot een belangrijke opdrachtgever voor USG Marketing en Communications. Bij diverse GGD-en - verspreid over Nederland – zijn interim professionals van ons gedetacheerd, zoals Wesley van Veen die werkt in de regio Zuid-Holland Zuid.
leestijd: 4 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

“Het is mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk”, zo vat Wesley zijn opdracht samen. In het werk komen diverse facetten van het communicatievak samen. Het gaat om interne en externe communicatie, schakelen met professionals uit het ketenveld zoals gemeenten, het RIVM en het ministerie van VWS, omgaan met de media en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het managementteam en de directeur van de GGD ZHZ.

Ons werk wordt nauwgezet gevolgd

Het is veelal hollen en weinig stilstaan in het dagelijkse werk, dat ook nog eens nauw gevolgd wordt door de media of becommentarieerd op social media. “We horen vaak kort van te voren wat er bijvoorbeeld in de persconferenties van het kabinet is besloten, maar de mensen verwachten wel dat we die zaken snel uitvoeren. Dan ontstaan er weleens irritaties als mensen nog niet direct de volgende dag gevaccineerd kunnen worden. Maar wij moeten dan bijvoorbeeld nog opschalen en dat kost tijd.”

Het vergrootglas waaronder het werk ligt, houdt onze professionals wel scherp. “Je moet sterk in je schoenen staan. We zijn heel transparant en als het nodig is, geven we fouten toe”, zegt Wesley van Veen. “Het geeft ook een enorme kick als je het met elkaar voor elkaar krijgt. Een voorbeeld is de boostercampagne waar de GGD ZHZ op zijn piek bijna 50.000 vaccinaties per dag heeft gezet.”

"Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek"
- Wesley van Veen

Verbinden moet je kunnen

Dat is in deze tijd geen sinecure, want ook in het dagelijks werk zijn er beperkingen door coronamaatregelen en werken teams niet altijd op kantoor samen. Je moet dus echt wel een verbinder zijn om op die manier goed te kunnen functioneren. Iets wat interimmers over het algemeen wat gemakkelijker lijkt af te gaan dan andere professionals. Het is voor hen vaker part of the job.

Daarom is het niet vreemd dat de GGD een beroep doet op de specialisten van USG Marketing en Communications. De organisatie moest flink opschalen in mensen toen corona uitbrak en niet alleen met communicatieprofessionals. Veel tijd was er niet en USG Marketing en Communications kan uit haar bestand snel een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn voor de GGD.

Zo is ook Wesley van Veen aan zijn opdracht gekomen. “Ze kijken bij USG Marketing en Communications heel goed wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en bij welke opdrachtgevers je het beste past. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag ervaring opdoen met persvoorlichting. Nou dat kan ik bij de GGD dagelijks opdoen. Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek. Dat heb ik in deze opdracht kunnen leren.”  

Communicatie belangrijke sleutel tot succes

De GGD heeft inmiddels ook ervaren dat communicatie een belangrijke sleutel is in het werk van de organisatie. Wesley van Veen: “Communicatie bepaalt of de acties die de GGD doet om zoveel mogelijk mensen te vaccineren succesvol zijn. Je ziet het direct terug in het aantal mensen dat een prik laat zetten.” Het gaat dan niet alleen om de vraag hoe je over vaccineren denkt, maar ook om praktische zaken als wanneer kan ik waar terecht. “Dit vraagt om een goede regie van ons. Gemeenten communiceren zelf met hun inwoners, maar wij kijken wel mee, want het raakt aan ons werk.”

Op de achtergrond hebben professionals als Wesley van Veen het grote netwerk van USG Marketing & Communications achter de hand. “Ik leg heel gemakkelijk contact met mijn collega’s bij andere GGD-en, maar ook in het werk kom ik nog weleens een USG-er tegen. Laatst nog iemand bij een gemeente in onze regio. Dat overlegt gemakkelijk, want we zitten bij USG Marketing & Communications ook nog eens in hetzelfde expertiseteam, waarin we kennis uitwisselen.”

"USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley"
- Nance de Graaf

USG Marketing & Communications begrijpt situatie bij GGD ZHZ

De GGD is tevreden over de samenwerking met USG Marketing & Communications. “Ze begrijpen heel goed in welke situatie wij zitten. Wij hebben behoefte aan ervaren mensen die direct de handen uit de mouwen steken”, zegt senior communicatieadviseur Nance de Graaf van de Dienst Gezondheid & Jeugd, waarvan de GGD ZHZ onderdeel is. “Er is geen tijd om bijvoorbeeld een junior in te werken in het communicatievak of uitgebreide plannen te ontwikkelen. USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley.”

Over USG Marketing & Communications en de GGD

Verspreid over Nederland werken meerdere professionals voor de GGD. Ze doen interne -en externe communicatie en persvoorlichting. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact op met Franck Rutten of Yvonne Wiersma

Wesley van Veen in een teststraat van de GGD.

Deel artikel

Interne & Verandercommunicatie

Omgevingscommunicatie & participatie​

Interim professional bij de GGD; Mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk

Door de coronacrisis is de GGD uitgegroeid tot een belangrijke opdrachtgever voor USG Marketing en Communications. Bij diverse GGD-en - verspreid over Nederland – zijn interim professionals van ons gedetacheerd, zoals Wesley van Veen die werkt in de regio Zuid-Holland Zuid.
leestijd: 4 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

“Het is mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk”, zo vat Wesley zijn opdracht samen. In het werk komen diverse facetten van het communicatievak samen. Het gaat om interne en externe communicatie, schakelen met professionals uit het ketenveld zoals gemeenten, het RIVM en het ministerie van VWS, omgaan met de media en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het managementteam en de directeur van de GGD ZHZ.

Ons werk wordt nauwgezet gevolgd

Het is veelal hollen en weinig stilstaan in het dagelijkse werk, dat ook nog eens nauw gevolgd wordt door de media of becommentarieerd op social media. “We horen vaak kort van te voren wat er bijvoorbeeld in de persconferenties van het kabinet is besloten, maar de mensen verwachten wel dat we die zaken snel uitvoeren. Dan ontstaan er weleens irritaties als mensen nog niet direct de volgende dag gevaccineerd kunnen worden. Maar wij moeten dan bijvoorbeeld nog opschalen en dat kost tijd.”

Het vergrootglas waaronder het werk ligt, houdt onze professionals wel scherp. “Je moet sterk in je schoenen staan. We zijn heel transparant en als het nodig is, geven we fouten toe”, zegt Wesley van Veen. “Het geeft ook een enorme kick als je het met elkaar voor elkaar krijgt. Een voorbeeld is de boostercampagne waar de GGD ZHZ op zijn piek bijna 50.000 vaccinaties per dag heeft gezet.”

"Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek"
- Wesley van Veen

Verbinden moet je kunnen

Dat is in deze tijd geen sinecure, want ook in het dagelijks werk zijn er beperkingen door coronamaatregelen en werken teams niet altijd op kantoor samen. Je moet dus echt wel een verbinder zijn om op die manier goed te kunnen functioneren. Iets wat interimmers over het algemeen wat gemakkelijker lijkt af te gaan dan andere professionals. Het is voor hen vaker part of the job.

Daarom is het niet vreemd dat de GGD een beroep doet op de specialisten van USG Marketing en Communications. De organisatie moest flink opschalen in mensen toen corona uitbrak en niet alleen met communicatieprofessionals. Veel tijd was er niet en USG Marketing en Communications kan uit haar bestand snel een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn voor de GGD.

Zo is ook Wesley van Veen aan zijn opdracht gekomen. “Ze kijken bij USG Marketing en Communications heel goed wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en bij welke opdrachtgevers je het beste past. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag ervaring opdoen met persvoorlichting. Nou dat kan ik bij de GGD dagelijks opdoen. Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek. Dat heb ik in deze opdracht kunnen leren.”  

Communicatie belangrijke sleutel tot succes

De GGD heeft inmiddels ook ervaren dat communicatie een belangrijke sleutel is in het werk van de organisatie. Wesley van Veen: “Communicatie bepaalt of de acties die de GGD doet om zoveel mogelijk mensen te vaccineren succesvol zijn. Je ziet het direct terug in het aantal mensen dat een prik laat zetten.” Het gaat dan niet alleen om de vraag hoe je over vaccineren denkt, maar ook om praktische zaken als wanneer kan ik waar terecht. “Dit vraagt om een goede regie van ons. Gemeenten communiceren zelf met hun inwoners, maar wij kijken wel mee, want het raakt aan ons werk.”

Op de achtergrond hebben professionals als Wesley van Veen het grote netwerk van USG Marketing & Communications achter de hand. “Ik leg heel gemakkelijk contact met mijn collega’s bij andere GGD-en, maar ook in het werk kom ik nog weleens een USG-er tegen. Laatst nog iemand bij een gemeente in onze regio. Dat overlegt gemakkelijk, want we zitten bij USG Marketing & Communications ook nog eens in hetzelfde expertiseteam, waarin we kennis uitwisselen.”

"USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley"
- Nance de Graaf

USG Marketing & Communications begrijpt situatie bij GGD ZHZ

De GGD is tevreden over de samenwerking met USG Marketing & Communications. “Ze begrijpen heel goed in welke situatie wij zitten. Wij hebben behoefte aan ervaren mensen die direct de handen uit de mouwen steken”, zegt senior communicatieadviseur Nance de Graaf van de Dienst Gezondheid & Jeugd, waarvan de GGD ZHZ onderdeel is. “Er is geen tijd om bijvoorbeeld een junior in te werken in het communicatievak of uitgebreide plannen te ontwikkelen. USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley.”

Over USG Marketing & Communications en de GGD

Verspreid over Nederland werken meerdere professionals voor de GGD. Ze doen interne -en externe communicatie en persvoorlichting. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact op met Franck Rutten of Yvonne Wiersma

Wesley van Veen in een teststraat van de GGD.

Deel artikel

Omgevingscommunicatie & participatie​

Interim professional bij de GGD; Mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk

Door de coronacrisis is de GGD uitgegroeid tot een belangrijke opdrachtgever voor USG Marketing en Communications. Bij diverse GGD-en - verspreid over Nederland – zijn interim professionals van ons gedetacheerd, zoals Wesley van Veen die werkt in de regio Zuid-Holland Zuid.
leestijd: 4 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

“Het is mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk”, zo vat Wesley zijn opdracht samen. In het werk komen diverse facetten van het communicatievak samen. Het gaat om interne en externe communicatie, schakelen met professionals uit het ketenveld zoals gemeenten, het RIVM en het ministerie van VWS, omgaan met de media en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het managementteam en de directeur van de GGD ZHZ.

Ons werk wordt nauwgezet gevolgd

Het is veelal hollen en weinig stilstaan in het dagelijkse werk, dat ook nog eens nauw gevolgd wordt door de media of becommentarieerd op social media. “We horen vaak kort van te voren wat er bijvoorbeeld in de persconferenties van het kabinet is besloten, maar de mensen verwachten wel dat we die zaken snel uitvoeren. Dan ontstaan er weleens irritaties als mensen nog niet direct de volgende dag gevaccineerd kunnen worden. Maar wij moeten dan bijvoorbeeld nog opschalen en dat kost tijd.”

Het vergrootglas waaronder het werk ligt, houdt onze professionals wel scherp. “Je moet sterk in je schoenen staan. We zijn heel transparant en als het nodig is, geven we fouten toe”, zegt Wesley van Veen. “Het geeft ook een enorme kick als je het met elkaar voor elkaar krijgt. Een voorbeeld is de boostercampagne waar de GGD ZHZ op zijn piek bijna 50.000 vaccinaties per dag heeft gezet.”

"Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek"
- Wesley van Veen

Verbinden moet je kunnen

Dat is in deze tijd geen sinecure, want ook in het dagelijks werk zijn er beperkingen door coronamaatregelen en werken teams niet altijd op kantoor samen. Je moet dus echt wel een verbinder zijn om op die manier goed te kunnen functioneren. Iets wat interimmers over het algemeen wat gemakkelijker lijkt af te gaan dan andere professionals. Het is voor hen vaker part of the job.

Daarom is het niet vreemd dat de GGD een beroep doet op de specialisten van USG Marketing en Communications. De organisatie moest flink opschalen in mensen toen corona uitbrak en niet alleen met communicatieprofessionals. Veel tijd was er niet en USG Marketing en Communications kan uit haar bestand snel een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn voor de GGD.

Zo is ook Wesley van Veen aan zijn opdracht gekomen. “Ze kijken bij USG Marketing en Communications heel goed wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en bij welke opdrachtgevers je het beste past. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag ervaring opdoen met persvoorlichting. Nou dat kan ik bij de GGD dagelijks opdoen. Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek. Dat heb ik in deze opdracht kunnen leren.”  

Communicatie belangrijke sleutel tot succes

De GGD heeft inmiddels ook ervaren dat communicatie een belangrijke sleutel is in het werk van de organisatie. Wesley van Veen: “Communicatie bepaalt of de acties die de GGD doet om zoveel mogelijk mensen te vaccineren succesvol zijn. Je ziet het direct terug in het aantal mensen dat een prik laat zetten.” Het gaat dan niet alleen om de vraag hoe je over vaccineren denkt, maar ook om praktische zaken als wanneer kan ik waar terecht. “Dit vraagt om een goede regie van ons. Gemeenten communiceren zelf met hun inwoners, maar wij kijken wel mee, want het raakt aan ons werk.”

Op de achtergrond hebben professionals als Wesley van Veen het grote netwerk van USG Marketing & Communications achter de hand. “Ik leg heel gemakkelijk contact met mijn collega’s bij andere GGD-en, maar ook in het werk kom ik nog weleens een USG-er tegen. Laatst nog iemand bij een gemeente in onze regio. Dat overlegt gemakkelijk, want we zitten bij USG Marketing & Communications ook nog eens in hetzelfde expertiseteam, waarin we kennis uitwisselen.”

"USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley"
- Nance de Graaf

USG Marketing & Communications begrijpt situatie bij GGD ZHZ

De GGD is tevreden over de samenwerking met USG Marketing & Communications. “Ze begrijpen heel goed in welke situatie wij zitten. Wij hebben behoefte aan ervaren mensen die direct de handen uit de mouwen steken”, zegt senior communicatieadviseur Nance de Graaf van de Dienst Gezondheid & Jeugd, waarvan de GGD ZHZ onderdeel is. “Er is geen tijd om bijvoorbeeld een junior in te werken in het communicatievak of uitgebreide plannen te ontwikkelen. USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley.”

Over USG Marketing & Communications en de GGD

Verspreid over Nederland werken meerdere professionals voor de GGD. Ze doen interne -en externe communicatie en persvoorlichting. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact op met Franck Rutten of Yvonne Wiersma

Wesley van Veen in een teststraat van de GGD.

Deel artikel

Storytelling & Content

Omgevingscommunicatie & participatie​

Interim professional bij de GGD; Mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk

Door de coronacrisis is de GGD uitgegroeid tot een belangrijke opdrachtgever voor USG Marketing en Communications. Bij diverse GGD-en - verspreid over Nederland – zijn interim professionals van ons gedetacheerd, zoals Wesley van Veen die werkt in de regio Zuid-Holland Zuid.
leestijd: 4 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

“Het is mooi, maatschappelijk betrokken en belangrijk werk”, zo vat Wesley zijn opdracht samen. In het werk komen diverse facetten van het communicatievak samen. Het gaat om interne en externe communicatie, schakelen met professionals uit het ketenveld zoals gemeenten, het RIVM en het ministerie van VWS, omgaan met de media en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het managementteam en de directeur van de GGD ZHZ.

Ons werk wordt nauwgezet gevolgd

Het is veelal hollen en weinig stilstaan in het dagelijkse werk, dat ook nog eens nauw gevolgd wordt door de media of becommentarieerd op social media. “We horen vaak kort van te voren wat er bijvoorbeeld in de persconferenties van het kabinet is besloten, maar de mensen verwachten wel dat we die zaken snel uitvoeren. Dan ontstaan er weleens irritaties als mensen nog niet direct de volgende dag gevaccineerd kunnen worden. Maar wij moeten dan bijvoorbeeld nog opschalen en dat kost tijd.”

Het vergrootglas waaronder het werk ligt, houdt onze professionals wel scherp. “Je moet sterk in je schoenen staan. We zijn heel transparant en als het nodig is, geven we fouten toe”, zegt Wesley van Veen. “Het geeft ook een enorme kick als je het met elkaar voor elkaar krijgt. Een voorbeeld is de boostercampagne waar de GGD ZHZ op zijn piek bijna 50.000 vaccinaties per dag heeft gezet.”

"Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek"
- Wesley van Veen

Verbinden moet je kunnen

Dat is in deze tijd geen sinecure, want ook in het dagelijks werk zijn er beperkingen door coronamaatregelen en werken teams niet altijd op kantoor samen. Je moet dus echt wel een verbinder zijn om op die manier goed te kunnen functioneren. Iets wat interimmers over het algemeen wat gemakkelijker lijkt af te gaan dan andere professionals. Het is voor hen vaker part of the job.

Daarom is het niet vreemd dat de GGD een beroep doet op de specialisten van USG Marketing en Communications. De organisatie moest flink opschalen in mensen toen corona uitbrak en niet alleen met communicatieprofessionals. Veel tijd was er niet en USG Marketing en Communications kan uit haar bestand snel een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn voor de GGD.

Zo is ook Wesley van Veen aan zijn opdracht gekomen. “Ze kijken bij USG Marketing en Communications heel goed wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en bij welke opdrachtgevers je het beste past. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag ervaring opdoen met persvoorlichting. Nou dat kan ik bij de GGD dagelijks opdoen. Als ik een directeur moet adviseren over een mediaoptreden, kruip ik inmiddels gemakkelijk in de huid van een journalist om hem of haar voor te bereiden op het gesprek. Dat heb ik in deze opdracht kunnen leren.”  

Communicatie belangrijke sleutel tot succes

De GGD heeft inmiddels ook ervaren dat communicatie een belangrijke sleutel is in het werk van de organisatie. Wesley van Veen: “Communicatie bepaalt of de acties die de GGD doet om zoveel mogelijk mensen te vaccineren succesvol zijn. Je ziet het direct terug in het aantal mensen dat een prik laat zetten.” Het gaat dan niet alleen om de vraag hoe je over vaccineren denkt, maar ook om praktische zaken als wanneer kan ik waar terecht. “Dit vraagt om een goede regie van ons. Gemeenten communiceren zelf met hun inwoners, maar wij kijken wel mee, want het raakt aan ons werk.”

Op de achtergrond hebben professionals als Wesley van Veen het grote netwerk van USG Marketing & Communications achter de hand. “Ik leg heel gemakkelijk contact met mijn collega’s bij andere GGD-en, maar ook in het werk kom ik nog weleens een USG-er tegen. Laatst nog iemand bij een gemeente in onze regio. Dat overlegt gemakkelijk, want we zitten bij USG Marketing & Communications ook nog eens in hetzelfde expertiseteam, waarin we kennis uitwisselen.”

"USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley"
- Nance de Graaf

USG Marketing & Communications begrijpt situatie bij GGD ZHZ

De GGD is tevreden over de samenwerking met USG Marketing & Communications. “Ze begrijpen heel goed in welke situatie wij zitten. Wij hebben behoefte aan ervaren mensen die direct de handen uit de mouwen steken”, zegt senior communicatieadviseur Nance de Graaf van de Dienst Gezondheid & Jeugd, waarvan de GGD ZHZ onderdeel is. “Er is geen tijd om bijvoorbeeld een junior in te werken in het communicatievak of uitgebreide plannen te ontwikkelen. USG Marketing & Communications stelt professionals aan ons voor die passen bij wat wij nodig hebben en vervolgens maken wij een keuze uit hun selectie. Dat werkt goed, want in de praktijk zijn we ook zeer content met collega’s zoals Wesley.”

Over USG Marketing & Communications en de GGD

Verspreid over Nederland werken meerdere professionals voor de GGD. Ze doen interne -en externe communicatie en persvoorlichting. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact op met Franck Rutten of Yvonne Wiersma

Wesley van Veen in een teststraat van de GGD.

Deel artikel