USG Marketing & Communications

Meest recente artikelen

Omgevingscommunicatie & participatie​

Almere: hoe dragen Interimmers bij aan het succes van deze ondernemende stad?

Het is één van de jongste én snelst groeiende steden van Nederland. En daardoor misschien ook de meest dynamische gemeente van Nederland: Almere. Met anno nu een kleine 220.000 inwoners, maar met plannen op tafel voor een groei naar 330.000 in 2050. Of zelfs meer. En een stad die ook op andere vlakken aan de weg timmert: duurzaam, creatief én innovatief. Interim communicatieadviseurs Desirée Vollaers en Tim Sturrus zijn beiden via USG Marketing & Communications gedetacheerd bij deze ondernemende gemeente. Hoe dragen zij hun steentje bij aan het succes van deze stad?
leestijd: 3 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Grootste evenement van Nederland
‘Het jaar 2022 wordt natuurlijk hét jaar van de Floriade,’ trapt Desirée af. ‘Wat wellicht niet iedereen weet is dat de Floriade het grootste evenement van Nederland is. Het is dé tuinbouwtentoonstelling van de wereld en wordt maar eens in de tien jaar gehouden. Het is daarmee echt een omvangrijk project. Niet alleen het evenement zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken. De vergunningen, parkeerproblematiek en wegomleggingen bijvoorbeeld. In mijn functie als Communicatieadviseur communiceer ik echt vanuit de gemeente over dit project, niet vanuit de Floriade zelf. Dus bij mijn opdracht hoort ook het betrekken van de inwoners van Almere. Nu de communicatie rondom de werkzaamheden en bouwoverlast grotendeels achter de rug is en ook de communicatie rondom handhaving en bijvoorbeeld het vergunningstoezicht staat, is er eindelijk meer ruimte om vanuit de gemeente ook de leuke dingen te gaan presenteren. Want laten we niet vergeten dat de Floriade ook voor de Almeerders een feestje is! Juist ook buiten het Floriadeterrein. Een half jaar lang is er van alles te doen in de stad, voor jong en oud, voor iedereen.’

‘’Ik hoop dat ik straks heel veel blije gezichten in de stad zie, dat zij ook uiteindelijk trots zijn en het de stad goed op de kaart zet. Dat zou de kers op de taart van deze opdracht zijn.’’

- USG Marketing & Communication professional Desirée Vollaers -

Kans om te groeien als professional
Tim Sturrus zit als junior communicatieadviseur op portefeuilles met omvangrijke, meerjarige vraagstukken als de voedselstrategie, duurzaamheid en stadsruimte (een afdeling verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de Almeerse openbare ruimte).

‘Het leuke van mijn rol als interim communicatieadviseur bij een gemeente is,’ vertelt hij, ‘dat je de ruimte krijgt om, met je frisse blik, de lastige vragen te stellen die nodig zijn om het proces verder te helpen. Vragen als: waarom willen we dit, waarom zo en heeft dit waarde, gaat dit impact hebben? Op zo’n manier de organisatie een spiegel voorhouden wordt wel gewaardeerd. Zo stuur je vanuit je rol als communicatieadviseur op de resultaten van het project, dat geeft energie.’

Na eerder opdrachten gedaan te hebben bij de gemeente Beuningen (ca. 26.000 inwoners en 5 communicatiemedewerkers) en gemeente Ede (ca. 120.000 inwoners en 20 communicatieadviseurs) is de gemeente Almere met een communicatieafdeling van zo’n 50 man net even anders, vindt Tim. ‘Wat fascinerend is, is dat ik zoveel balletjes omhoog moet houden. Je bent met zoveel mensen aan het schakelen. Ik heb mijzelf de afgelopen periode ook zeker beter leren kennen als communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat mijn kracht echt ligt in mijn analytisch vermogen. Bij Almere krijg ik hier ook de ruimte voor.’

‘’Door van een kleine gemeente naar steeds iets groter te gaan, ben ik in korte termijn enorm gegroeid in mijn rol en in mijn vak.’’

- USG Marketing & Communication professional Tim Sturrus -

‘Het meest leerzame vind ik de politiek,’ vult Desirée aan, die niet eerder bij een gemeente werkte maar juist uit de semi-overheid en profitsector komt. ‘Je zit er veel dichter op. Dat is een hele andere dynamiek dan bij mijn vorige opdrachtgever RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijvoorbeeld. Ook krijg je hier vaker een vraagstuk op je bord waarbij je denkt: is dit nu een communicatievraagstuk, of meer politiek inhoudelijk en hoort deze vraag wel bij mij thuis?’

Interim, maar met impact
Bang dat hun interim-opdracht ook betekent dat de impact van hun werk slechts ‘interim’ is zijn ze niet.

Tim: ‘Nee zeker niet. Bij een van de afdelingen waar ik voor werk was in de loop van de jaren een wildgroei aan webpagina’s ontstaan, niemand voelde zich er echt verantwoordelijk voor. Ik heb, samen met de afdeling, het aantal pagina’s kunnen terugbrengen, structuur aangebracht en de inhoud afgestemd. Het bleek iets waar de afdeling al een hele tijd tegenaan zat te hikken, maar het is nu weer toekomstproof. Best een simpele klus, maar de afdeling is er erg blij mee.’

Ook Desirée beaamt dat het resultaat van haar opdracht niet tijdelijk is: ‘Nu de Floriade bijna gaat beginnen kan ik ook de leuke dingen gaan communiceren. En dat wat burgemeester en wethouder achterlaten goed in de schijnwerpers zetten. Na het evenement zal straks het terrein bijvoorbeeld transformeren tot de meest duurzame en groenste wijk van de stad. Vier studenten bouwkunde van Hogeschool Windesheim bouwen in een paviljoen dit toekomstplan alvast helemaal na in een maquette van LEGO. Van een klein dingetje iets groots maken, daar moet je mij voor hebben. Het lukte uiteindelijk dat ook Omroep Flevoland en radio NPO2 in het journaal dit nieuws oppakten. Dus Almere staat weer extra op de kaart als groene en vooruitstrevende stad!’.

Deel artikel

Omgevingscommunicatie & participatie

Omgevingscommunicatie & participatie​

Almere: hoe dragen Interimmers bij aan het succes van deze ondernemende stad?

Het is één van de jongste én snelst groeiende steden van Nederland. En daardoor misschien ook de meest dynamische gemeente van Nederland: Almere. Met anno nu een kleine 220.000 inwoners, maar met plannen op tafel voor een groei naar 330.000 in 2050. Of zelfs meer. En een stad die ook op andere vlakken aan de weg timmert: duurzaam, creatief én innovatief. Interim communicatieadviseurs Desirée Vollaers en Tim Sturrus zijn beiden via USG Marketing & Communications gedetacheerd bij deze ondernemende gemeente. Hoe dragen zij hun steentje bij aan het succes van deze stad?
leestijd: 3 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Grootste evenement van Nederland
‘Het jaar 2022 wordt natuurlijk hét jaar van de Floriade,’ trapt Desirée af. ‘Wat wellicht niet iedereen weet is dat de Floriade het grootste evenement van Nederland is. Het is dé tuinbouwtentoonstelling van de wereld en wordt maar eens in de tien jaar gehouden. Het is daarmee echt een omvangrijk project. Niet alleen het evenement zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken. De vergunningen, parkeerproblematiek en wegomleggingen bijvoorbeeld. In mijn functie als Communicatieadviseur communiceer ik echt vanuit de gemeente over dit project, niet vanuit de Floriade zelf. Dus bij mijn opdracht hoort ook het betrekken van de inwoners van Almere. Nu de communicatie rondom de werkzaamheden en bouwoverlast grotendeels achter de rug is en ook de communicatie rondom handhaving en bijvoorbeeld het vergunningstoezicht staat, is er eindelijk meer ruimte om vanuit de gemeente ook de leuke dingen te gaan presenteren. Want laten we niet vergeten dat de Floriade ook voor de Almeerders een feestje is! Juist ook buiten het Floriadeterrein. Een half jaar lang is er van alles te doen in de stad, voor jong en oud, voor iedereen.’

‘’Ik hoop dat ik straks heel veel blije gezichten in de stad zie, dat zij ook uiteindelijk trots zijn en het de stad goed op de kaart zet. Dat zou de kers op de taart van deze opdracht zijn.’’

- USG Marketing & Communication professional Desirée Vollaers -

Kans om te groeien als professional
Tim Sturrus zit als junior communicatieadviseur op portefeuilles met omvangrijke, meerjarige vraagstukken als de voedselstrategie, duurzaamheid en stadsruimte (een afdeling verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de Almeerse openbare ruimte).

‘Het leuke van mijn rol als interim communicatieadviseur bij een gemeente is,’ vertelt hij, ‘dat je de ruimte krijgt om, met je frisse blik, de lastige vragen te stellen die nodig zijn om het proces verder te helpen. Vragen als: waarom willen we dit, waarom zo en heeft dit waarde, gaat dit impact hebben? Op zo’n manier de organisatie een spiegel voorhouden wordt wel gewaardeerd. Zo stuur je vanuit je rol als communicatieadviseur op de resultaten van het project, dat geeft energie.’

Na eerder opdrachten gedaan te hebben bij de gemeente Beuningen (ca. 26.000 inwoners en 5 communicatiemedewerkers) en gemeente Ede (ca. 120.000 inwoners en 20 communicatieadviseurs) is de gemeente Almere met een communicatieafdeling van zo’n 50 man net even anders, vindt Tim. ‘Wat fascinerend is, is dat ik zoveel balletjes omhoog moet houden. Je bent met zoveel mensen aan het schakelen. Ik heb mijzelf de afgelopen periode ook zeker beter leren kennen als communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat mijn kracht echt ligt in mijn analytisch vermogen. Bij Almere krijg ik hier ook de ruimte voor.’

‘’Door van een kleine gemeente naar steeds iets groter te gaan, ben ik in korte termijn enorm gegroeid in mijn rol en in mijn vak.’’

- USG Marketing & Communication professional Tim Sturrus -

‘Het meest leerzame vind ik de politiek,’ vult Desirée aan, die niet eerder bij een gemeente werkte maar juist uit de semi-overheid en profitsector komt. ‘Je zit er veel dichter op. Dat is een hele andere dynamiek dan bij mijn vorige opdrachtgever RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijvoorbeeld. Ook krijg je hier vaker een vraagstuk op je bord waarbij je denkt: is dit nu een communicatievraagstuk, of meer politiek inhoudelijk en hoort deze vraag wel bij mij thuis?’

Interim, maar met impact
Bang dat hun interim-opdracht ook betekent dat de impact van hun werk slechts ‘interim’ is zijn ze niet.

Tim: ‘Nee zeker niet. Bij een van de afdelingen waar ik voor werk was in de loop van de jaren een wildgroei aan webpagina’s ontstaan, niemand voelde zich er echt verantwoordelijk voor. Ik heb, samen met de afdeling, het aantal pagina’s kunnen terugbrengen, structuur aangebracht en de inhoud afgestemd. Het bleek iets waar de afdeling al een hele tijd tegenaan zat te hikken, maar het is nu weer toekomstproof. Best een simpele klus, maar de afdeling is er erg blij mee.’

Ook Desirée beaamt dat het resultaat van haar opdracht niet tijdelijk is: ‘Nu de Floriade bijna gaat beginnen kan ik ook de leuke dingen gaan communiceren. En dat wat burgemeester en wethouder achterlaten goed in de schijnwerpers zetten. Na het evenement zal straks het terrein bijvoorbeeld transformeren tot de meest duurzame en groenste wijk van de stad. Vier studenten bouwkunde van Hogeschool Windesheim bouwen in een paviljoen dit toekomstplan alvast helemaal na in een maquette van LEGO. Van een klein dingetje iets groots maken, daar moet je mij voor hebben. Het lukte uiteindelijk dat ook Omroep Flevoland en radio NPO2 in het journaal dit nieuws oppakten. Dus Almere staat weer extra op de kaart als groene en vooruitstrevende stad!’.

Deel artikel

Interne & Verandercommunicatie

Omgevingscommunicatie & participatie​

Almere: hoe dragen Interimmers bij aan het succes van deze ondernemende stad?

Het is één van de jongste én snelst groeiende steden van Nederland. En daardoor misschien ook de meest dynamische gemeente van Nederland: Almere. Met anno nu een kleine 220.000 inwoners, maar met plannen op tafel voor een groei naar 330.000 in 2050. Of zelfs meer. En een stad die ook op andere vlakken aan de weg timmert: duurzaam, creatief én innovatief. Interim communicatieadviseurs Desirée Vollaers en Tim Sturrus zijn beiden via USG Marketing & Communications gedetacheerd bij deze ondernemende gemeente. Hoe dragen zij hun steentje bij aan het succes van deze stad?
leestijd: 3 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Grootste evenement van Nederland
‘Het jaar 2022 wordt natuurlijk hét jaar van de Floriade,’ trapt Desirée af. ‘Wat wellicht niet iedereen weet is dat de Floriade het grootste evenement van Nederland is. Het is dé tuinbouwtentoonstelling van de wereld en wordt maar eens in de tien jaar gehouden. Het is daarmee echt een omvangrijk project. Niet alleen het evenement zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken. De vergunningen, parkeerproblematiek en wegomleggingen bijvoorbeeld. In mijn functie als Communicatieadviseur communiceer ik echt vanuit de gemeente over dit project, niet vanuit de Floriade zelf. Dus bij mijn opdracht hoort ook het betrekken van de inwoners van Almere. Nu de communicatie rondom de werkzaamheden en bouwoverlast grotendeels achter de rug is en ook de communicatie rondom handhaving en bijvoorbeeld het vergunningstoezicht staat, is er eindelijk meer ruimte om vanuit de gemeente ook de leuke dingen te gaan presenteren. Want laten we niet vergeten dat de Floriade ook voor de Almeerders een feestje is! Juist ook buiten het Floriadeterrein. Een half jaar lang is er van alles te doen in de stad, voor jong en oud, voor iedereen.’

‘’Ik hoop dat ik straks heel veel blije gezichten in de stad zie, dat zij ook uiteindelijk trots zijn en het de stad goed op de kaart zet. Dat zou de kers op de taart van deze opdracht zijn.’’

- USG Marketing & Communication professional Desirée Vollaers -

Kans om te groeien als professional
Tim Sturrus zit als junior communicatieadviseur op portefeuilles met omvangrijke, meerjarige vraagstukken als de voedselstrategie, duurzaamheid en stadsruimte (een afdeling verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de Almeerse openbare ruimte).

‘Het leuke van mijn rol als interim communicatieadviseur bij een gemeente is,’ vertelt hij, ‘dat je de ruimte krijgt om, met je frisse blik, de lastige vragen te stellen die nodig zijn om het proces verder te helpen. Vragen als: waarom willen we dit, waarom zo en heeft dit waarde, gaat dit impact hebben? Op zo’n manier de organisatie een spiegel voorhouden wordt wel gewaardeerd. Zo stuur je vanuit je rol als communicatieadviseur op de resultaten van het project, dat geeft energie.’

Na eerder opdrachten gedaan te hebben bij de gemeente Beuningen (ca. 26.000 inwoners en 5 communicatiemedewerkers) en gemeente Ede (ca. 120.000 inwoners en 20 communicatieadviseurs) is de gemeente Almere met een communicatieafdeling van zo’n 50 man net even anders, vindt Tim. ‘Wat fascinerend is, is dat ik zoveel balletjes omhoog moet houden. Je bent met zoveel mensen aan het schakelen. Ik heb mijzelf de afgelopen periode ook zeker beter leren kennen als communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat mijn kracht echt ligt in mijn analytisch vermogen. Bij Almere krijg ik hier ook de ruimte voor.’

‘’Door van een kleine gemeente naar steeds iets groter te gaan, ben ik in korte termijn enorm gegroeid in mijn rol en in mijn vak.’’

- USG Marketing & Communication professional Tim Sturrus -

‘Het meest leerzame vind ik de politiek,’ vult Desirée aan, die niet eerder bij een gemeente werkte maar juist uit de semi-overheid en profitsector komt. ‘Je zit er veel dichter op. Dat is een hele andere dynamiek dan bij mijn vorige opdrachtgever RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijvoorbeeld. Ook krijg je hier vaker een vraagstuk op je bord waarbij je denkt: is dit nu een communicatievraagstuk, of meer politiek inhoudelijk en hoort deze vraag wel bij mij thuis?’

Interim, maar met impact
Bang dat hun interim-opdracht ook betekent dat de impact van hun werk slechts ‘interim’ is zijn ze niet.

Tim: ‘Nee zeker niet. Bij een van de afdelingen waar ik voor werk was in de loop van de jaren een wildgroei aan webpagina’s ontstaan, niemand voelde zich er echt verantwoordelijk voor. Ik heb, samen met de afdeling, het aantal pagina’s kunnen terugbrengen, structuur aangebracht en de inhoud afgestemd. Het bleek iets waar de afdeling al een hele tijd tegenaan zat te hikken, maar het is nu weer toekomstproof. Best een simpele klus, maar de afdeling is er erg blij mee.’

Ook Desirée beaamt dat het resultaat van haar opdracht niet tijdelijk is: ‘Nu de Floriade bijna gaat beginnen kan ik ook de leuke dingen gaan communiceren. En dat wat burgemeester en wethouder achterlaten goed in de schijnwerpers zetten. Na het evenement zal straks het terrein bijvoorbeeld transformeren tot de meest duurzame en groenste wijk van de stad. Vier studenten bouwkunde van Hogeschool Windesheim bouwen in een paviljoen dit toekomstplan alvast helemaal na in een maquette van LEGO. Van een klein dingetje iets groots maken, daar moet je mij voor hebben. Het lukte uiteindelijk dat ook Omroep Flevoland en radio NPO2 in het journaal dit nieuws oppakten. Dus Almere staat weer extra op de kaart als groene en vooruitstrevende stad!’.

Deel artikel

Omgevingscommunicatie & participatie​

Almere: hoe dragen Interimmers bij aan het succes van deze ondernemende stad?

Het is één van de jongste én snelst groeiende steden van Nederland. En daardoor misschien ook de meest dynamische gemeente van Nederland: Almere. Met anno nu een kleine 220.000 inwoners, maar met plannen op tafel voor een groei naar 330.000 in 2050. Of zelfs meer. En een stad die ook op andere vlakken aan de weg timmert: duurzaam, creatief én innovatief. Interim communicatieadviseurs Desirée Vollaers en Tim Sturrus zijn beiden via USG Marketing & Communications gedetacheerd bij deze ondernemende gemeente. Hoe dragen zij hun steentje bij aan het succes van deze stad?
leestijd: 3 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Grootste evenement van Nederland
‘Het jaar 2022 wordt natuurlijk hét jaar van de Floriade,’ trapt Desirée af. ‘Wat wellicht niet iedereen weet is dat de Floriade het grootste evenement van Nederland is. Het is dé tuinbouwtentoonstelling van de wereld en wordt maar eens in de tien jaar gehouden. Het is daarmee echt een omvangrijk project. Niet alleen het evenement zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken. De vergunningen, parkeerproblematiek en wegomleggingen bijvoorbeeld. In mijn functie als Communicatieadviseur communiceer ik echt vanuit de gemeente over dit project, niet vanuit de Floriade zelf. Dus bij mijn opdracht hoort ook het betrekken van de inwoners van Almere. Nu de communicatie rondom de werkzaamheden en bouwoverlast grotendeels achter de rug is en ook de communicatie rondom handhaving en bijvoorbeeld het vergunningstoezicht staat, is er eindelijk meer ruimte om vanuit de gemeente ook de leuke dingen te gaan presenteren. Want laten we niet vergeten dat de Floriade ook voor de Almeerders een feestje is! Juist ook buiten het Floriadeterrein. Een half jaar lang is er van alles te doen in de stad, voor jong en oud, voor iedereen.’

‘’Ik hoop dat ik straks heel veel blije gezichten in de stad zie, dat zij ook uiteindelijk trots zijn en het de stad goed op de kaart zet. Dat zou de kers op de taart van deze opdracht zijn.’’

- USG Marketing & Communication professional Desirée Vollaers -

Kans om te groeien als professional
Tim Sturrus zit als junior communicatieadviseur op portefeuilles met omvangrijke, meerjarige vraagstukken als de voedselstrategie, duurzaamheid en stadsruimte (een afdeling verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de Almeerse openbare ruimte).

‘Het leuke van mijn rol als interim communicatieadviseur bij een gemeente is,’ vertelt hij, ‘dat je de ruimte krijgt om, met je frisse blik, de lastige vragen te stellen die nodig zijn om het proces verder te helpen. Vragen als: waarom willen we dit, waarom zo en heeft dit waarde, gaat dit impact hebben? Op zo’n manier de organisatie een spiegel voorhouden wordt wel gewaardeerd. Zo stuur je vanuit je rol als communicatieadviseur op de resultaten van het project, dat geeft energie.’

Na eerder opdrachten gedaan te hebben bij de gemeente Beuningen (ca. 26.000 inwoners en 5 communicatiemedewerkers) en gemeente Ede (ca. 120.000 inwoners en 20 communicatieadviseurs) is de gemeente Almere met een communicatieafdeling van zo’n 50 man net even anders, vindt Tim. ‘Wat fascinerend is, is dat ik zoveel balletjes omhoog moet houden. Je bent met zoveel mensen aan het schakelen. Ik heb mijzelf de afgelopen periode ook zeker beter leren kennen als communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat mijn kracht echt ligt in mijn analytisch vermogen. Bij Almere krijg ik hier ook de ruimte voor.’

‘’Door van een kleine gemeente naar steeds iets groter te gaan, ben ik in korte termijn enorm gegroeid in mijn rol en in mijn vak.’’

- USG Marketing & Communication professional Tim Sturrus -

‘Het meest leerzame vind ik de politiek,’ vult Desirée aan, die niet eerder bij een gemeente werkte maar juist uit de semi-overheid en profitsector komt. ‘Je zit er veel dichter op. Dat is een hele andere dynamiek dan bij mijn vorige opdrachtgever RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijvoorbeeld. Ook krijg je hier vaker een vraagstuk op je bord waarbij je denkt: is dit nu een communicatievraagstuk, of meer politiek inhoudelijk en hoort deze vraag wel bij mij thuis?’

Interim, maar met impact
Bang dat hun interim-opdracht ook betekent dat de impact van hun werk slechts ‘interim’ is zijn ze niet.

Tim: ‘Nee zeker niet. Bij een van de afdelingen waar ik voor werk was in de loop van de jaren een wildgroei aan webpagina’s ontstaan, niemand voelde zich er echt verantwoordelijk voor. Ik heb, samen met de afdeling, het aantal pagina’s kunnen terugbrengen, structuur aangebracht en de inhoud afgestemd. Het bleek iets waar de afdeling al een hele tijd tegenaan zat te hikken, maar het is nu weer toekomstproof. Best een simpele klus, maar de afdeling is er erg blij mee.’

Ook Desirée beaamt dat het resultaat van haar opdracht niet tijdelijk is: ‘Nu de Floriade bijna gaat beginnen kan ik ook de leuke dingen gaan communiceren. En dat wat burgemeester en wethouder achterlaten goed in de schijnwerpers zetten. Na het evenement zal straks het terrein bijvoorbeeld transformeren tot de meest duurzame en groenste wijk van de stad. Vier studenten bouwkunde van Hogeschool Windesheim bouwen in een paviljoen dit toekomstplan alvast helemaal na in een maquette van LEGO. Van een klein dingetje iets groots maken, daar moet je mij voor hebben. Het lukte uiteindelijk dat ook Omroep Flevoland en radio NPO2 in het journaal dit nieuws oppakten. Dus Almere staat weer extra op de kaart als groene en vooruitstrevende stad!’.

Deel artikel

Storytelling & Content

Omgevingscommunicatie & participatie​

Almere: hoe dragen Interimmers bij aan het succes van deze ondernemende stad?

Het is één van de jongste én snelst groeiende steden van Nederland. En daardoor misschien ook de meest dynamische gemeente van Nederland: Almere. Met anno nu een kleine 220.000 inwoners, maar met plannen op tafel voor een groei naar 330.000 in 2050. Of zelfs meer. En een stad die ook op andere vlakken aan de weg timmert: duurzaam, creatief én innovatief. Interim communicatieadviseurs Desirée Vollaers en Tim Sturrus zijn beiden via USG Marketing & Communications gedetacheerd bij deze ondernemende gemeente. Hoe dragen zij hun steentje bij aan het succes van deze stad?
leestijd: 3 minuten
Geschreven door: USG Marketing & Communications

Grootste evenement van Nederland
‘Het jaar 2022 wordt natuurlijk hét jaar van de Floriade,’ trapt Desirée af. ‘Wat wellicht niet iedereen weet is dat de Floriade het grootste evenement van Nederland is. Het is dé tuinbouwtentoonstelling van de wereld en wordt maar eens in de tien jaar gehouden. Het is daarmee echt een omvangrijk project. Niet alleen het evenement zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken. De vergunningen, parkeerproblematiek en wegomleggingen bijvoorbeeld. In mijn functie als Communicatieadviseur communiceer ik echt vanuit de gemeente over dit project, niet vanuit de Floriade zelf. Dus bij mijn opdracht hoort ook het betrekken van de inwoners van Almere. Nu de communicatie rondom de werkzaamheden en bouwoverlast grotendeels achter de rug is en ook de communicatie rondom handhaving en bijvoorbeeld het vergunningstoezicht staat, is er eindelijk meer ruimte om vanuit de gemeente ook de leuke dingen te gaan presenteren. Want laten we niet vergeten dat de Floriade ook voor de Almeerders een feestje is! Juist ook buiten het Floriadeterrein. Een half jaar lang is er van alles te doen in de stad, voor jong en oud, voor iedereen.’

‘’Ik hoop dat ik straks heel veel blije gezichten in de stad zie, dat zij ook uiteindelijk trots zijn en het de stad goed op de kaart zet. Dat zou de kers op de taart van deze opdracht zijn.’’

- USG Marketing & Communication professional Desirée Vollaers -

Kans om te groeien als professional
Tim Sturrus zit als junior communicatieadviseur op portefeuilles met omvangrijke, meerjarige vraagstukken als de voedselstrategie, duurzaamheid en stadsruimte (een afdeling verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de Almeerse openbare ruimte).

‘Het leuke van mijn rol als interim communicatieadviseur bij een gemeente is,’ vertelt hij, ‘dat je de ruimte krijgt om, met je frisse blik, de lastige vragen te stellen die nodig zijn om het proces verder te helpen. Vragen als: waarom willen we dit, waarom zo en heeft dit waarde, gaat dit impact hebben? Op zo’n manier de organisatie een spiegel voorhouden wordt wel gewaardeerd. Zo stuur je vanuit je rol als communicatieadviseur op de resultaten van het project, dat geeft energie.’

Na eerder opdrachten gedaan te hebben bij de gemeente Beuningen (ca. 26.000 inwoners en 5 communicatiemedewerkers) en gemeente Ede (ca. 120.000 inwoners en 20 communicatieadviseurs) is de gemeente Almere met een communicatieafdeling van zo’n 50 man net even anders, vindt Tim. ‘Wat fascinerend is, is dat ik zoveel balletjes omhoog moet houden. Je bent met zoveel mensen aan het schakelen. Ik heb mijzelf de afgelopen periode ook zeker beter leren kennen als communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat mijn kracht echt ligt in mijn analytisch vermogen. Bij Almere krijg ik hier ook de ruimte voor.’

‘’Door van een kleine gemeente naar steeds iets groter te gaan, ben ik in korte termijn enorm gegroeid in mijn rol en in mijn vak.’’

- USG Marketing & Communication professional Tim Sturrus -

‘Het meest leerzame vind ik de politiek,’ vult Desirée aan, die niet eerder bij een gemeente werkte maar juist uit de semi-overheid en profitsector komt. ‘Je zit er veel dichter op. Dat is een hele andere dynamiek dan bij mijn vorige opdrachtgever RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijvoorbeeld. Ook krijg je hier vaker een vraagstuk op je bord waarbij je denkt: is dit nu een communicatievraagstuk, of meer politiek inhoudelijk en hoort deze vraag wel bij mij thuis?’

Interim, maar met impact
Bang dat hun interim-opdracht ook betekent dat de impact van hun werk slechts ‘interim’ is zijn ze niet.

Tim: ‘Nee zeker niet. Bij een van de afdelingen waar ik voor werk was in de loop van de jaren een wildgroei aan webpagina’s ontstaan, niemand voelde zich er echt verantwoordelijk voor. Ik heb, samen met de afdeling, het aantal pagina’s kunnen terugbrengen, structuur aangebracht en de inhoud afgestemd. Het bleek iets waar de afdeling al een hele tijd tegenaan zat te hikken, maar het is nu weer toekomstproof. Best een simpele klus, maar de afdeling is er erg blij mee.’

Ook Desirée beaamt dat het resultaat van haar opdracht niet tijdelijk is: ‘Nu de Floriade bijna gaat beginnen kan ik ook de leuke dingen gaan communiceren. En dat wat burgemeester en wethouder achterlaten goed in de schijnwerpers zetten. Na het evenement zal straks het terrein bijvoorbeeld transformeren tot de meest duurzame en groenste wijk van de stad. Vier studenten bouwkunde van Hogeschool Windesheim bouwen in een paviljoen dit toekomstplan alvast helemaal na in een maquette van LEGO. Van een klein dingetje iets groots maken, daar moet je mij voor hebben. Het lukte uiteindelijk dat ook Omroep Flevoland en radio NPO2 in het journaal dit nieuws oppakten. Dus Almere staat weer extra op de kaart als groene en vooruitstrevende stad!’.

Deel artikel